7 травня 2012 року у нашому садочку відбувся семінар-практикум
вихователів дошкільних навчальних закладів на тему: «Адаптація дітей
раннього дошкільного віку до перебування в дошкільному навчальному закладі».
Метою проведення семінару було окреслення шляхів ефективного вирішення
адаптації дітей раннього віку до умов ДНЗ, визначення методів і прийомів роботи
педагога з супроводжу новоприбулих дітей. У роботі семінару взяли участь Зварич
В.Ю., головний спеціаліст відділу освіти, Хайнас В.М., методист РМК, Головко О.В.,
голова районного методичного об’єднання вихователів, вихователь-методист
Великолучківського ДНЗ, Русин В.І., завідуюча Залужанського ДНЗ, вихователі
груп раннього та молодшого дошкільного віку дошкільних навчальних закладів
району.У ході семінару його учасники відвідали відкриті заняття, проведені
вихователями Залужанського ДНЗ: заняття по ознайомленню з навколишнім
середовищем на тему «Зустріч з казковими героями» у другій молодшій групі, яке
провела Фегир Н.В., а також інтегроване заняття у ясельній групі на тему
«Подорож стежками Колобка», яке провела Швед М.В.
Настає той час в житті кожної дитини, коли вона переступає
поріг дитячого садка. Адже, відповідно до ст..4 Закону України «Про дошкільну
освіту», дошкільна освіта є обов’язково. Складовою безперервної освіти в
Україні.
Адаптація – це пристосування організму до нової ситуації, а
для дитини дитячий садок, поза сумнівом, є новим, ще невідомим простором, із
новим оточенням і стосунками. Адаптація (з лат. «пристосування») – процес
призвичаєння організму, що відбувається на різних рівнях: фізіологічному,
соціальному, психологічному. Адаптація – активне засвоєння прийнятих у
суспільстві норм і оволодіння відповідними формами спілкування й діяльності.
Процес пристосування (адаптації) до дитячого садка проходить індивідуально.
Середній строк адаптації дітей раннього віку – 7-15 днів, молодшого дошкільного
віку – 2-3 тижні, старшого дошкільного віку – 1 місяць. Виникнення у дитини
стійкого «адаптаційного синдрому» свідчить про її неготовність до виходу із
сім’ї. Виокремлюють такі ступені адаптації:
Легкий – поведінка дитини нормалізується (протягом 10
– 15 днів) – фізіологічна, природна адаптація;
Середній (протягом 15 – 30 днів) – дитина худне,
хворіє, але не важко, без ускладнень;
Важкий (триває від 2 місяців і більше) – патологічна
адаптація.
Виходячи з цього, виокремлюють три групи дітей за характером
пристосування до нових умов життя.
Щоб процес адаптації не затягувався, необхідно:
· Давати позитивні настановлення, підтримувати бажання
дитини йти в садок;
· Дитина має відчувати повне розуміння між батьками та
вихователями, тоді вона швидше звикає;
· У перші дні – короткочасне перебування у групі – 1-2
години;
· Наблизити домашній режим до садкового;
· Утримуватися від шумних масових вистав, або зменшити
емоційне навантаження;
· Навчати навичок самообслуговування (одягання, умивання,
складання іграшок).
Головною педагогічною умовою успішної адаптації дитини до
дитячого садочка є єдність вимог до малюка в сім’ї та дитсадка. Правильна
поведінка рідних у період адаптації дуже важлива, педагоги повинні надати
рекомендації батькам:
· Дитині потрібно говорити, що вона вже доросла;
· Не залишати дитину на цілий день у групі;
· Гуляти на майданчику після відвідування садка;
· Давати із собою улюблені іграшки;
· Повідомляти вихователя про особливі звички дитини;
· Придумати ритуал «прощання» й обіграти його вдома;
· Зустрічати дитину з посмішкою;
· Розповідати якомога більше позитивного про садок;
· Підтримувати самостійність дитини вдома. |