Фізичне виховання дітей дошкільного віку — систематичний
вплив на організм дитини з метою його морфологічного і функціонального
вдосконалення, зміцнення здоров’я, формування рухових навичок і фізичних
якостей.
У перші шість-сім років фізичне виховання є основою
всебічного розвитку дитини.
Наш дошкільний заклад має широкі й різноманітні можливості
для забезпечення реалізації таких завдань фізичного виховання дошкільників:
— зміцнення здоров’я;
— забезпечення гармонійного розвитку організму;
— розвиток рухових умінь, навичок і фізичних якостей (сили,
спритності, витривалості, гнучкості тощо);
— підвищення фізичної та розумової працездатності;
— загартування організму;
— прищеплення культурно-гігієнічних навичок, формування
уявлень про здоровий спосіб життя;
— виховання потреби у заняттях фізичною культурою і спортом.
Фізичний розвиток у дошкільному віці є особливо стрімким. З
огляду на це фізичне виховання має бути своєчасним, методично правильно
організованим.
Фізичне здоров’я є головною умовою духовного і морального
здоров’я дитини. У період дошкільного дитинства закладається фундамент
здоров’я, формуються життєво необхідні рухові навички, вміння, розвиваються
важливі фізичні якості, що свідчить про необхідність правильного фізичного
виховання, яке має сприяти оздоровленню і повноцінному розвитку дитини.
Фізичний розвиток — процес зміни морфологічних і
функціональних ознак організму, основою якого є біологічні процеси, зумовлені
спадковими генетичними факторами, умовами зовнішнього середовища і вихованням.
Показниками фізичного розвитку є:
— антропометричні та біометричні дані: зріст, маса тіла,
життєва ємкість легень, об’єм грудної клітки;
— розвиток основних рухів (ходьби, бігу, стрибків, метання,
лазіння та ін.);
— рівень фізичних якостей (швидкості, спритності, сили,
витривалості, гнучкості);
— рівень показників формування постави (вигинів хребта,
відстані між кутами лопаток та ін.).
У період раннього дитинства швидко розвиваються рухові
можливості, координація, зростає м’язова сила. Диференціювання центральної і
периферичної нервових систем зумовлює розвиток мовлення, емоцій тощо. У
дошкільному віці темпи росту знижуються і відбувається інтенсивний розвиток
фізичної сили, спритності рухів.
Організм може існувати й успішно функціонувати лише тоді,
коли перебуває у рівновазі з навколишнім середовищем, під впливом якого йому
доводиться змінювати фізіологічні функції, тобто виявляти реактивність. |